Každý řidič musí znát mezní zatížení a nosnost vozíku. Během směny je nutné provádět činnosti přesně a bezpečně. Protože se převážené zboží liší tvarem, velikostí a hmotností, musí se aktuální situace vyhodnotit v každém pracovním kroku vždy znovu, neboť při zvedání a přepravě vznikají různé síly.
Při provozu vysokozdvižných nebo nízkozdvižných vozíků je třeba rozlišit jmenovitou a skutečnou nosnost (také zbytková nosnost). Běžně se jmenovitá nosnost označuje jako nosnost vozíku. Pojem „nosná síla“, často používaný v této souvislosti, je ovšem chybný.
Skutečná nosnost a jmenovitá nosnost jsou navzájem závislé a musí se proto posuzovat vždy společně:
Pokud má vozík přepravovat rovnoměrně rozložené břemeno, je jeho těžiště (T) uprostřed – za předpokladu, že přepravované břemeno má krychlový, kvádrový nebo válcový tvar.
Mechanismus mezi přepravovaným břemenem a vozíkem odpovídá situaci na páce:
Jakmile vozík uchopí břemeno, může se v otočném bodě (D) své nosné osy teoreticky převrátit. Zde působí moment břemene. Tento moment se skládá z hmotnosti břemene (kg) včetně odstupu těžiště břemene (mm) a rozměru konstanty zařízení od středu nosné osy k přední hraně paty vidlí.
Na protější straně bodu otáčení působí v protisměru síla vlastní hmotnosti (kg) vysokozdvižného nebo nízkozdvižného vozíku. Ve spojení s rozvorem kol, tedy délkou ramene síly (mm) tvoří tzv. moment síly.
Toto fyzikální chování se dá vyjádřit ve formě vzorců podle principu páky:
Jakmile se zvýší odstup těžiště břemene, sníží se automaticky skutečná nosnost vozíku. Takové situace mohou vzniknout např. z důvodu nevhodné polohy palety na vozíku, i když zatížení palety zůstává stejné. V takovém případě se může vozík převrátit, ačkoliv předtím stejná břemena bez problémů vyložil. Zbývající zbytková nosnost vozíku už nestačí:
U nerovnoměrných břemen je zcela nezbytné naložit těžší stranu vždy směrem k patě vidlí. Tak je odstup těžiště břemene nejmenší. Je rovněž nutné dbát na to, aby břemeno před transportem vždy doléhalo na patu vidlí.
Normovaný odstup těžiště břemene pro vysokozdvižný vozík se jmenovitou nosností až 10.000 kg se skládá následovně:
Vysokozdvižné a nízkozdvižné vozíky se dělí do tří různých skupin. Ty se odvozují ze vztahu mezi základnou kol a polohou těžiště břemene:
Skupina | Vlastnosti | Příklad vozíku |
Čelní vozíky s protizávažím |
| Vysokozdvižné vozíky (elektrické / dieselové / plynové) |
Vozíky s podpěrnými rameny |
| |
Vozíky kombinující protizávaží s podpěrnými rameny |
|