V pivovarech přímo v Plzni tak od nového roku jezdí více než 65 elektrických vozíků Jungheinrich nejrůznějších specifikací - od ručně vedených po čelní s nosností 5 tun.
Společnost Plzeňský Prazdroj provozuje v České republice a na Slovensku 5 pivovarů. Ve všech proběhl v uplynulém roce tendr, jehož výsledkem byla obměna většiny flotily manipulační techniky. V rámci pravidelné obměny techniky si společnost stanovila i některé cíle k vylepšení. „Primárně jsme poptávali v podstatě stejnou flotilu, jakou jsme zde již měli. Následně jsme s Jungheinrichem začali jednat o tom, co by šlo vyřešit jinak. Nehledali jsme jen nejlevnější variantu, šlo nám o efektivitu a hlavně bezpečnost provozu,“ vysvětluje Jan Štochl, specialista logistiky Plzeňského Prazdroje.
Areál pivovarů v Plzni je typický příklad velkého výrobního závodu, který se postupně rozrůstá a modernizuje. Na rozdíl od nových provozů, které vznikají na zelené louce, tak nelze flotilu techniky unifikovat a naopak je nutné hledat řešení pro každý provozní úsek a činnost. „V Prazdroji jsme obcházeli každý vozík a hledali co nejlepší konfiguraci. Základem bezpečnosti je výhled. Tam, kde to šlo, jsme využili zvýšené nápojářské verze kabin. Pokud to umožňují průjezdy mezi halami, instalovali jsme dvojité zdvihačky namísto trojitých, abychom snížili jejich profil. Přeměřovali jsme každý potřebný zdvih a ladili bezpečnostní i komfortní výbavu každého stroje,“ shrnuje komplexnost projektu Michal Janča, odborný poradce pro klíčové zákazníky Jungheinrich.
Nápojářský průmysl byl dlouhou dobu doménou spalovacích, především plynových, vozíků. S rostoucím výkonem čelních elektrických vozíků se ale i v těchto provozech postupně prosazují čisté, tiché a provozně úspornější bateriové vozíky, jak ostatně shrnuje i pan Štochl: „Při poslední obměně flotily jsme nahradili dalších cca 10-15 plynových vozíků čistými vozíky na elektřinu. U menších, ručně vedených strojů využíváme primárně lithium-iontové baterie. U čelních vozíků máme ale velké nájezdy od 2 až do 3,5 tisíce motohodin. U těch volíme hlavně klasické olověné baterie, které měníme, i když i v segmentu čelních vozíků již v několika případech Li-Ion baterie máme.“
Velká flotila techniky, jaká je v Plzni nasazena, si žádá rychlý a kvalitní servis. Zákazníkovi jsou z týmu Jungheinrich přiřazeni dva rezidentní technici, kteří jsou Prazdroji primárně k dispozici. Zároveň mají přímo v areálu pivovaru k dispozici servisní dílnu, kde mohou provádět efektivně opravy a mají k dispozici náhradní díly a vybavení. Vozíky jsou v areálu rozmístěny mezi řadu provozů. Pro zajištění maximální transparentnosti u všech servisních zakázek využívá zákazník aplikaci pro mobilní telefony Call4Service. Do aplikace jsou nahrány veškeré vozíky a zákazník má tak možnost snadno objednat servisní zásah bez nutnosti telefonování na dispečink Jungheinrich. Ten se ozve naopak sám s již naplánovaným termínem zásahu. Díky přítomnosti servisních techniků v areálu sice není nutné řešit vždy termíny servisních zásahů, aplikace ale přináší velkou výhodu i v transparentnosti a dohledatelnosti všech oprav. „Vedoucí směn na jednotlivých úsecích mají možnost pružně zadávat servisní požadavky a vše je automaticky evidováno v systému, kde vidíme co, kdy a kým bylo objednáno,“ shrnuje Jan Štochl přínosy aplikace Call4Service pro Prazdroj.
Součástí projektu bylo také vybudování nové centrální nabíjárny. Aby byla výměna a nabíjení olověných baterií co nejefektivnější, bylo přistoupeno k instalaci chytré nabíjárny s monitorovacím systémem, který umožňuje řízenou rotaci baterií pro různé typy techniky. „Řidič jednoduše přijede do nabíjárny, naskenuje QR kódy na vozíku a baterii a systém mu sám řekne, kam má dát baterii nabíjet a jakou si naopak odebrat do vozíku. Řízení nabíjecího procesu, včetně dolévání destilované vody, je pak plně automatické a řidič se o nic nestará,“ popisuje pan Štochl jednoduchost systému, díky němuž se v průběhu let budou baterie využívat rovnoměrně a díky správnému nabíjení bude také zajištěna jejich dlouhá životnost. Výhodou je i zpětná dohledatelnost všech výměn a nabíjení v systému. Spolu se zmiňovaným Fleet Managementem je pak možné zjistit, kdo byl přihlášen k vozíku a výměnu baterie tak lze přiřadit konkrétnímu zaměstnanci.
Společnost Plzeňský Prazdroj je spjatá hlavně s výrobou a distribucí světoznámého ležáku Pilsner Urquell. Historie společnosti sahá až do roku 1842, kdy byla právě v Plzni uvařena první várka tohoto světlého ležáku. Dnes společnost sdružuje pivovary Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, slovenský Šariš a právě Pilsner Urguell. Zaměstnává přes 2500 zaměstnanců v Česku a na Slovensku.