Použitý vozík září čistotou, je vyleštěný jako na výstavu, cena je v pořádku – zkrátka výhodná koupě. Opravdu? Důkladná kontrola je při koupi použitého vozíku ještě důležitější než u nového.
Kdo ví, kolik má za sebou najetých kilometrů, jak s ním řidiči zacházeli a jaká překvapení se skrývají pod kapotou?
O našich vozících víme vše. To platí i pro stroje, které nabízejí na sekundárním trhu lokální prodejci. Pokud máte zájem o ověření servisní historie, nájezdu motohodin a dalších detailů jakéhokoliv vozíku Jungheinrich, neváhejte se na nás obrátit. Podle sériového čísla Vám bezplatně poskytneme informace, abyste nekupovali zajíce v pytli.
Náš kontrolní seznam pro použité vozíky Vám pomůže. Na základě devíti kritérií můžete vozík „prokouknout skrz naskrz“.
Hned na začátku byste si měli položit jednu důležitou otázku: Je daný vozík opravdu vhodný pro Vaše konkrétní použití? Je vhodný do Vašich podmínek? Pamatujte na průjezdné výšky a šířky pracovních uliček! Tip: Poraďte se ohledně konkrétních podmínek pro vozík ve Vašem podniku s odborníkem!
Nezapomeňte se podívat na typový štítek a diagram zbytkové nosnosti. Jsou umístěny správně? Vztahují se opravdu na daný zdvihový sloup a na případná přídavná zařízení? Díly i celý sloup nemusí být původní.
Vyžádejte si také návod k obsluze. Nálepky a výstražné štítky musí být k dispozici ve správné jazykové mutaci. Je k dispozici aktuální protokol o úspěšném provedení kontroly bezpečnosti podle lokálních předpisů, který dokazuje, že vozík splňuje pravidla BOZP?
Prohlédnout si vozík je jedna věc, ale zkušební jízdu to nenahradí. Proveďte test funkčnosti! Ten u vozíků se spalovacím motorem začíná startem motoru za studena. Dochází k nadměrné tvorbě kouře?
Byla provedena výměna dílů ovlivňujících bezpečnost provozu vozíku (hydraulické hadice a nosné řetězy)? Prohýbají se sloup a vidle pod zátěží?
Jako další krok doporučujeme, abyste si pozorně prohlédli vidle a jejich úchyty a nepřehlédli případné trhliny. Aretační prvky musí být k dispozici a musí bezvadně fungovat. Tloušťku vidlí měřte v ohybu vidlí!
Otestujte řízení! Drží vozík stabilně stopu?
Také brzdy musí být v pořádku a brzdný účinek musí být na všech stranách stejný. Funguje parkovací brzda?
Nyní zkontrolujte osvětlení. Jsou všechna světla a reflektory funkční? Kabely a přípojky musejí být v bezvadném stavu, ve svítidlech nesmí být vlhkost.
Dalším kontrolním bodem je v případě elektrických vozíků stav baterie. Zelené a bílé krystalky na pólech baterie mohou signalizovat sulfataci, články vyboulené ven mohou být známkou pokročilého stáří. Obojí může vést k výpadku baterie.
Opotřebení pneumatik je věčné téma. Zkontrolujte pneumatiky! Nejsou poškozené? Nejsou prodřené nebo popraskané? Je indikátor opotřebení pneumatik (TWI) ještě dobře viditelný?
A nyní je na řadě karoserie. Je na ní znatelná koroze? Nejsou na karoserii boule nebo jiné deformace? Nezapomeňte na záruku! Jakou záruku Vám prodejce nabízí? Na jak dlouho a na jaké vlastnosti/díly/vybavení je záruka poskytnuta?
Zkušební jízda na dvoře prodejce nenahradí test v místě reálného použití. V ideálním případě Vám prodejce umožní vyzkoušet si vozík přímo v areálu Vašeho podniku. Tak můžete nejlépe zkontrolovat stav vozíku.